Powered By Blogger

السبت، 14 أغسطس 2010

((حال الشركاء)) ^_^

من كام يوم كده
كان في اتنين شركاء في شركة تجاريه

وكانت احوالهم ماشيه تمام ماشاء الله
وكل واحد لما يتسأل ايه سبب النجاح دا يقول طبعا انا السبب الرئيسي..ومنكرش ان شريكي ساعدني

وفضلوا ماشين علي نفس الوضع لفترة لا بأس بها

وطبعا زي حال الدنيا الطبيعي مش ثابته علي حاجه
ربنا قدر ان شركتهم تخسر
ودا امر وارد جدا الدنيا ماشيه خسارة ومكسب

وبعدين كل واحد تسأله بعدها يقولك
شريكي هو السبب الله يهديه ...ومنكرش ان انا اهملت كمان

^^^^^^^^^

فيها ايه لو كان كل واحد من الاول اعترف بأن شريكه كان شريكه في كل حاجه في المكسب
وسبب رئيسي زيه زيه بالظبط

وفيها ايه لو كان اعترف كل واحد فيهم لما حصلت مشكله انو مخطيء

هي دي مشكلتنا بقي
المكسب انا اساسه والخسارة انا بس يادوب ساعدت فيها

واياك تلومني انا اعترفت بجميله لما قولت هو ساعدني في المكسب وانا ساعدته في الخسارة

بالله دا عدل؟؟

اكيد طبعا هتقولولي واحنا مالنا
اقول انا بقي انتوا مالكم

الشركا دول الاتنين المتجوزين

تسأل الراجل

-ايه اخبار حياتك الزوجيه؟

يقولك

- تمااااااام ماشاء الله

-تبارك الله نادرا لما نسمع حد بيشكر في حياته ..ايه السر ؟!

يقول

- انا منكرش انو بتحصل مشاكل كتيرة بس الاساس الراجل يفوت
رغم ان الستات دول يطأأو الواحد بس يلا منستغناش عنهم


***
تسأل الست

ايه اخبار حياتك

تقولك

- الحمد لله جميله ومبسوطين

- ماشاء الله ايه الجمال دا ..ازاي ناجحين كده

تقوم ترد بكل ثقه

- والله اهم شيء العقل الست العاقله اللي زيي تمشي بيتها ..ومنكرش ان هو بيعمل حاجات تخليني بكلم نفسي
بس مش مهم اهو الواحد بيمشي امورة
************

طيب تعالي لما تحصل مشكله
أسلهم تاني
كل واحد هيقولك وانا مالي انا بمشي اموري وبعمل اقصي ما بوسعي
الطرف التاني دا اناني ومفتري
انا تعبت



_____**_____ **____

الله أكبر

ماشاء الله

ايه الجمال دا
زوجين متكاملين؟؟ ..... لا طبعا

الفضل المفروض ينسب لآهله

كل واحد يعترف لما تكون في مشكله انا اخطأت

ولما تكون في سعاده تقول وزوجي شريكي في اني افعم حياتي بالسعاده

وهو يقول مراتي تبارك الله مش مخلياني عايز حاجه
فيها ايه ..
ايه مشكلتك انت وهي لما تعترفوا انكم مخطئين

أو تقولوا فعلا احنا قصرنا

زمااااان قريت مقوله كتبتها د\ ناعمه الهاشمي قالت فيها
(أن تركتي رجل لآن به عيب لا تستطعين تحمله او تغيره ..فلا تبحثي عن غيره)

دا كان رأيها وانا اعترف انو صح
الرجاله زي بعض والستات زي بعض

لو فشلت في انك تصلح عيب واحد يبقي مش هتصلح عيب غيره عند حد تاني

دماغ الستات كلها بتصب في مكان واحد
كذلك الرجاله

الجنسين متعاونين ولكن علي اظهار صورته في اكمل صورة
ولكن الاصح
يجدر بيهم هما الاتنين
انهم يسعوا لآنهم ينسبوا الفضل لآهله



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق