Powered By Blogger

الجمعة، 17 سبتمبر 2010

هو الواحد مفروض يعمل ايه عشان ينتقي صحبته؟؟



اوقات بتمر بالانسان اوقات يحس بأنو مبتلى بشكل لا يمكن يستوعبه 

يقعد الانسان في حاله ذهول 
..........
مريت بموقف بنفس الوصف امبارح  وابشع
حسيت يعني ايه انسان مبتلى وكمان مظلوم
والاسوأ لما تتصدم في اشخاص المفروض انك كنت فاهم منهم انهم بيحبوك
تشعر بقهرة لا يمكن تتخيلها ابداااااااااااا
كل ما تحاول تستوعب مش قادر 
ومش عارفه 
هو فعلا الانسان الجرح بيوجعه من الانسان اللي مفروض بيحبه اكتر 
ولا الجروح كلها زي بعضها .....؟

انا في رأيي .... ان الجروح كلها واحد
بس لما حد يوهمك انو بيحبك وفجأة يتغير عليك
والاصل في طبعي انا اني مش بأمن لحد بسهوله 
وفجأة الانسان دا يطلع ماكر لدرجه انك تقتنع بالمشاعر المزيفه
بتحس ساعتها انك مبتلى وكمان اهبل 
والله احساس انك اهبل دا مش ممكن يتبلع ابداااااااااااااا

يعني انا تفهمت موقف الابتلاء عااااااااادي جدااااااا
لكن موقف اني هابله دا مبلعتهوش 
********
يقدر الله سبحانه وتعالي اني اتكلم مع صديقه عزيزة عليا اوووووووووي 
ربي يعلم مدي حبها في قلبي -اللهم اجمعني بها في الجنه-

كلمتني وعرفت احوالي وكان كلامها مريح
بصراحه اثلج صدري
كان كلامها فعلا يحتاج يتكتب في موضوع لوحده 
قد ايه استوعبت ان الواحد مينفعش يبقي مسالم ومتهاون في حقوقه اوي 
كمان مايصحش يصاحب الا ملتزم 
يا أما يعين ع الطاعه يا أما لآ
ذكرتني بحاجات كتييييييير درستها في العلم الشرعي 
أولها ان "المرء علي دين خليله"
فإن كان الخليل دا نفسه مقصر مع الله 
يبقي ازاي هيوافيك حقك
ازاي يبقي مافيش وفاء منه لعلاقته مع ربه 
ازاي تأمن انو يكون وفي لعلاقته معاك
احيانا الناس بتاخد بالمظاهر 
وهو دا الطبيعي 
"انقطع الوحي ولم يبقي لنا الا الظاهر "
لكن سبحان الله
هو الواحد مفروض يعمل ايه عشان ينتقي صحبته؟؟
يعني انا صاحبت كتير وقليل 
وعمري ما وقعت في اصحابي الحمد لله
الا المرادي وقعت وقعه وكبيرة 
سبحانك ربي ما ارحمك 
اكيد انا كنت مقصرة مع ربنا ف حاجه واراد يخفف عني ذنبي في الدنيا 
ماهو الابتلاء البشع دا مايجيش الا يا أما لدين قوي او تقصير اوي 
وطبعا لآن الواحد دينه مش قوي ولا صلب
يبقي اكيد تقصير مني ....والله اعلم

علي ذكر الموقف دا استوقفني حاجه حبيت اوريهالكم 

قـــال الأحنـف بـن قيــس لــولـده: يــــــا بنـــــــي
إذا أردت أن تـواخـــــــي رجـــــــــلاً فــــــأغضبـه، فـــإن أنصفـــك
فألـزمــه ....وإلا فــــإحـذره، فـــالإنصـــــاف وقت الغضـب مـن شيـــم
الأكـــرميــــن

استحملوني 
وارد جداااااا يكون كلامي في المرحله الجايه كله في اطار الموضوع دا 
فلو في حد مش مبتلي ممكن ميقراش :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق